Föld, Kaland, Ilyesmi | Régészet

View Original

Hogyan vezessünk emlékezetes örökségi sétákat? - Ezt tanultam a KÖME új képzésén

Sokan tudjátok, hogy tavaly elvégeztem egy idegenvezető OKJ-t és nyáron megkaptam róla a bizonyítványokat is. Azóta a tervezett sétáimnak az előkészületei, háttérmunkái haladgatnak (főállás, tartalomgyártás és konferenciákra készülés mellett meglehetősen lassan), a tényleges vezetésektől viszont még nagyon távol érzem magam. Kicsit meg is rekedtem az utóbbi fél évben, csalódott voltam, hogy nem tudtam idén - az eredeti terveim szerint - elkezdeni őket a folytonos időhiányom miatt.

Szóval kicsit megkopott lendülettel dolgozgattam ezen a projekten, amikor szembejött velem a Kulturális Örökség Menedzserek Egyesületének (KÖME) a felhívása egy olyan képzésről, ami az örökségi helyszínek interpretációs bemutatásáról szól, hogy hogyan lehet minél emlékezetesebb és élménydúsabb sétákat vezetni. Ezt annyira testhezálló továbbképzésnek éreztem, hogy 1-2 napon belül jelentkeztem is a képzésre és azóta sem bántam meg.

Fotó: Bőczén Árpád

Mi az az interpretív sétavezetés?

Az interpretív sétavezetés az örökséginterpretáció egy formája, ahol egy idegen- vagy tárlatvezetés során mutatjuk be az adott helyszínt, tárgyak, tárlatot. Az örökséginterpretációnak 4 alapelve van, amelyek a sétákra is vonatkoznak:

  1. A jelenséget élménnyé varázsoljuk.

  2. Megmozdítunk valamit a résztvevőben

  3. Lehetőséget teremtünk egy mélyebb megismerés eléréséhez.

  4. Kiváltjuk az örökség iránti tiszteletet.

Ezek az alapelvek régészként nekem is nagyon fontosak, egyrészt mert fontosnak tartom a kapcsolódást és a megbecsülést a közös (régészeti) örökségeinkhez, másrészt mert a szórakoztató, élményalapú információátadás híve vagyok. Nagyon tetszik az interpretációs hozzáállás az örörkségekhez és a résztvevőkhöz egyaránt, főleg hogy itt nem az a lényeg, hogy minél több adatot eldaráljunk a résztvevőknek, hanem hogy valódi kapcsolódásra adjunk nekik alkalmat (miközben nyilván adatok is elhangzanak).

Nekem személy szerint az adta a legnagyobb különbséget egy ‘klasszikus’ és egy interpretív sétavezetés között, hogy míg az előbbi inkább frontálisabb, ‘én most jól elmondom itt az összes adatot és tényt, amit akarok’, addig az utóbbi jobban bevonja a résztvevőket, ösztönzi őket az aktív részvételre. Például vegyünk egy őskori díszített edényt egy múzeumi kiállításon. Míg egy sima tárlatvezetésen a vezető elmondja az edény adatait, jobb esetben történetét, addig egy interpretációs vezetésen lehet, hogy a résztvevőknek kell megtalálni a díszítés elemeit és a vezető segítségével közösen értelmezni azt, majd közösen megbeszélni a jelentését.

Fotó: Bőczén Árpád

Persze egy sima idegenvezetésen is előfordulnak olyan eszközök, mint egy interpretív sétán, inkább az arányok és a fókuszok mások. Illetve az interpretációs sétáknak nemcsak tematikája, de vezérgondolata is van. A vezérgondolat egyetlen egy mondat, amit mindenképp át szeretnénk adni a résztvevőknek, mondhatni ez a sétánk veleje, esszenciája - ha ezt elviszik magukkal a résztvevők, akkor már sikeres volt az örökséginterpretációnk.

Hogy nézett ki maga a képzés?

A legelső magyar nyelvű interpretív sétavezető képzésen vettem részt 2022 júniusában, aminek a helyszíne a Svábhegyen lévő Jókai-kert, illetve a Jókai klub volt. A képzés során két héten át, heti 3 napon próbáltunk minél jobban elmélyülni az örökséginterpretációban és a helyszín kincseiben. Az első napi ismerkedés és egy kevés elmélet után szinte azonnal bele lettünk dobva a mélyvízbe és már 5-10 perces mini vezetéseket tartottunk egymásnak, ami elsőre nagyon rémisztően hangzott, de a támogató közeg miatt valahogy mégsem volt meg a szokásos gyomorgörcs.

Szerencsére a trénereink, Bőczén Árpád és Berecz Zsuzsa végig nagyon nyitottak voltak ránk és az ötleteinkre, értékelték a kreatív megoldásainkat és tényleg építő kritikákkal láttak el minket, amikor arra volt szükség. Végig támogattak minket és hittek bennünk akkor is, amikor mi (na jó, én) nem és végül mindig igazuk lett. Összességében az egész képzés nagyon kellemes hangulatban telt, inspirált és rengeteg tudást és gyakorlatot adott, ami majd a saját sétáimban is kamatoztathatok később. Persze mindig van még hova fejlődni, de ez most igazán nagy lökést adott :)

Kissé hiányos csoportkép a Melinda utca egyik csoda épületénél. Fotó: Bőczén Árpád

Nem reklám, csak őszinte ajánlás: Ha téged is érdekel a képzés, akkor a következőre még augusztus 5-ig jelentkezhetsz, ehhez bővebb infókat itt találsz. Illetve, ha most épp nem aktuális a számodra, de később érdekelne, akkor mindenképp kövesd a KÖME oldalán instán és facebookon, mert ezen kívül is több izgalmas projektjük van!

Ajánlott irodalom a témában:

  • Értékeld a látogatót! - Közösségismeretek, látogatókutatás, hatásmérés, Berecz Zs., Bőczén Á. szerk., KÖME, 2019.

  • Modern múzeumi interpretáció, Bereczki Ibolya Népessy Noémi szerk., Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ – Szentendre, 2020, Múzeumi iránytű 23.

  • Puczkó László, Rátz Tamara: Az attrakciótól az élményig. A látogatómenedzsment módszerei, Akadémiai Kiadó, 2011.

  • Thorsten Ludwig – Útikalauz interpretív séták vezetéséhez – Váljon az örökség személyes élménnyé, ford. Tolnay Zsuzsa a KÖME nevében (2022), Bildungswerk interpretation, Werleshausen, 2015

  • Wohlers, L.: Informális oktatás: hogyan mutassuk be sikerrel kulturális és természeti örökségünket, KÖME, 2015.

  • Buchholz, J., Lackey, B., Gross, M., and Zimmerman, R. (2015) The Interpreter ́s Guidebook. 4th edn. Stevens Point: University of Wisconsin

  • Ham, S. (2013) Interpretation – Making a Difference on Purpose. Golden: Fulcrum Publishing

  • Tilden, F. (2007) Interpreting Our Heritage. 4th edn. Chapel Hill: The University of North Carolina Press


Ha tetszett a fenti poszt, akkor kukkantsd meg ezeket is:

See this gallery in the original post